Archive for February 19th, 2008

som ju ska avgå – eller rättare sagt inte ställer upp för en ny period/omröstning.
Att som SvD hävda att Raul Castro saknar legitimitet eftersom han inte störtade Batista visar väl på en hel del historielöshet. Om inte annat så med tanke på att Raul, liksom Fidel Castro, varit med sedan allra första början.
…så är det lustigt att ett land med ett röstetal som närmar sig fiddyfiddy överhuvudtaget kan uttala sig om Cubas röstetal som “tvång”. De ligger på närmare 97% valdeltagande.
…skrattar jag fan högt åt att gubben kommer att dö på grund av ålderdom och inte som resultat av de över 600-700 (beroende på källa) mordförsöken som bla USA genom CIA (CIA har ju mycket på sitt samvete) utsatt honom för. Go Fidde!

Jag är inte mycket för personkult, inte alls – snarare vänder det sig lite i magen på mig när jag ser alla dessa idolifieringar av allt från populära- till politiska gestalter. Ändå känner jag att den här snubben nog är värd att kommas ihåg: för alfabetiseringen av Cuba, för gratis tand- och sjukvård, för sociala reformer som gynnar de fattigaste, för smarta sätt att klara av, kringgå och överleva USA-embargot, för mycket helt enkelt.. så när han är död, kommer han att ingå som en högst närvarande gestalt i det politiska arvet och bland politiska “hjältar”. Ropen kommer i framtiden att låta såhär:

¿Compañero Fidel Castro, presente?
¡Ahora!
¡Y siempre!

Wikileaks


Läste min vän JayJay-enns blogg och såg att han skrivit om nedstängningen av Wikileaks.org. Det är en handling som i sig vare sig är ovanlig eller oväntad – det handlar ju trots allt om en site som uppmuntrar till att avslöja (de så kallade beslutfattarnas) felaktigheter, en site som bland annat avslöjat oegentligheter i allas vår favoritsemesterresort Guantanamo Bay.
Vilka det är som fått siten nerstängd? Sannolikt handlar det om fler än bara en aktör, men den som nämns i sammanhanget är den schweiziska banken Julius Baer. Anledningen? De vill inte få sina skumraskaffärer på Caymanöarna avslöjade. Nuff said? Inte riktigt.
Precis som med Piratebay tar det inte slut där: wikileaks.org må ha blivit nerplockade från sin centraldomän, men speglar finns det gott om.
En annan tanke som slog mig är just gällande Piratbukten, då angående informationen att wikileaks ligger på PRQ – känd från teve, lixom, är att min första reaktion blev “Fan, skönt. Det fixar ju gänget på bukten lätt att dyket blir kortvarigt”… apropå moderna hjältar och allt sådant.

Slutligen, inte för att jag tror att /. kommer att stängas ner inom det snaraste, men jag kopierar ändå deras lista – känns inte som att det är ett dåligt drag. Eller så är det det, vem vet. I vilket fall, här är den:

Vad jag menar med “de såkallade beslutsfattarna”? Egentligen är det väldigt enkelt: Det är folket som fattar besluten. Folket är beslutsfattarna – det behöver bara inse detta faktum, och inse att demokrati inte innebär att rösta en gång var fjärde år. Geddit?